Hur håller jag motivationen uppe för plugg? Del 1

Detta är en fråga jag har fått väldigt ofta på senaste tiden. Det är en sak jag funderat över väldigt mycket och därför har det tagit tid innan jag kunnat besvara den.
 
Det är sällan jag känner att något i skolan är roligt att plugga in.. Liksom något jag verkligen längtar efter att få lära mig. Om jag ska vara helt ärlig! ;) Men man måste eller hur? Det som får mig att plugga hur omotiverad jag än är, är min rädsla för att misslyckas på mina prov. Skulle det gå dåligt så hade jag mått såå dåligt över mig själv. Jag har ju dessa krav som jag sätter på mig själv som jag blir knäckt av om det inte går så pass bra så att jag klarar av att nå upp till dem. MEN, det betyder ju inte att jag försöker vända plugget till något roligt, eller hur?
 
Jag går ekonomi/juridik på Katedralskolan i Lund. Året jag sökte till gymnasiet så var det en av de svåraste linjerna att komma in på. Mina första dagar i skolan där var en total chock! Det var knäpptyst i klassrummet för att alla arbetade och skulle kunna koncentrera sig. Alla var och är (!) så seriösa och vill verkligen ha en bra utbildning med höga betyg för att sen i framtiden kunna bli något. Detta gjorde ju givetvis att mina krav på mig själv blev ännu lite högre. Under en längre period var jag jättestressad i skolan för att jag kände att det var så mycket jag hade missat som alla andra redan hade kunskap om från deras tidigare skolor. Det var super roligt med ny skola, nytt sätt att jobba på och nya vänner! Men den där lilla prestationsångesten fanns där och det är inte förens nu jag har lärt mig att kontrollera allt på en och samma gång. Så hur gick jag då till väga?
 
PLANERING. En grymt noggrann planering under en tid framöver räddade mig. Planering i detalj räddar mig alltid! Jag var tvungen att hitta nya sätt att lära in alla saker på. Alla lärare har ju olika slags sätt att lära ut, och det tar tid innan man förstår vad det är som de är ute efter. Det tar tid innan man hittar sitt sätt att plugga på, där man själv lär sig snabbast. Man kan inte bara läsa 5 sidor och komma ihåg allt som står. Man måste hitta sitt egna sätt att lära in, och ibland krävs det olika metoder i olika ämnen. Jag själv fungerar bäst med att läsa igenom allt det jag har prov i och sedan koncentrera mig på ett stycke i taget. För att gå djupare in i stycket så att det fastnar i huvudet så brukar jag sammanfatta varje stycke i egna ord och sedan ställa frågor till mig själv om det. ”Det man inte tänker lite extra på, det kommer man inte ihåg lika länge”. Det är mina motivationstankar när jag sitter och försöker få in 50 sidor samhälle eller historia i huvudet. Det gäller därför även att börja i tid! Man lär sig INGET när man pluggar under stress. Det har jag lärt mig.. ;) Så hur håller jag då motivationen uppe?
 
Det finns lite olika saker som får mig att fortsätta vara motiverad i skolan. Det är svårt att lista upp men den allra största orsaken för mig är strävan efter att lyckas. Man får ju en sådan glädje när man får tillbaka ett prov som man kämpat så mycket inför och det står ett högt betyg på det. Det tackar ingen nej till! Det är som en bekräftelse på allt slit! Ett bra resultat=mer motivation till att fortsätta göra bra resultat ifrån sig.
 
Jag har lite olika anledningar som gör att jag orkar och tvingar mig själv till att hänga med i skolan. Men det hade jag tänkt berätta om i en liten del 2 som kommer upp imorgon! Så håll utkik!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0