Hur håller jag motivationen uppe för plugg? Del 2

Del 2 handlar lite mer om hur jag går till väga, hur jag tänker och prioriterar för att hinna med allt plugg.. Men skrev ändå samma rubrik som i förra inlägget så ni vet vad det handlar om!
 

Jag har som sagt olika anledningar som gör att jag orkar med allt i skolan, och en riktigt stor och viktig del för mig är ridsporten. När jag har supermycket att göra i skolan så får Pee Wee tyvärr vila. Jag mår alltid super dåligt av det då jag vill att hon ska arbetas eftersom hon gillar det, men även för att jag själv är i stort sätt är beroende av att få komma till stallet och göra något annat. Stallet är den plats där jag får komma bort och tänka på helt andra saker! Det finns inte en chans att jag har tid till att tänka på skolan när jag är där för det finns så extremt mycket att tänka på inom både ridningen, skötslen och allt annat runt omkring. Jag är i stallet ca 3 timmar om dagen och det får mig till att orka med allt i skolan.
 
Ridsporten är så bra exempel till detta tycker jag. Det första man gör när man kommer till stallet är att mocka och hålla på med mat till hästen hit och dit. De tar mig lite mindre än en timme att göra och där har jag tid till att tänka igenom allt jag känner för att tänka på, om det är något jag fundrerar över så har jag tid till att få svar på det undertiden jag gör nytta för någon annan, Pee Wee. När man är klar med all skötsel så tar man in sin häst och pysslar, pussar och gör den fin. Där får man så mycket kärlek, både jag och min häst! När det sedan är dags för träning försvinner allt annat! Det är bara fokus på hur man ska få hästen att göra som man vill, hur det ska kännas, hur saker ska göras bättre o.s.v. Det finns inte att man skulle tänka på något annat än den träningen man håller på med. Och det är något som jag personligen tycker är extremt skönt! Jag älskar ridsporten på många olika vis, men i koppling till skola, stress och mycket plugg så är detta det bästa med ridsporten: Tid till att tänka, kärlek och stor fokus på träning. Det finns ju många olika sporter där det är likadant fast på annat sätt med andra rutiner. Men att få komma iväg och få frisk luft medans man tänker på annat, det är GULD värt för mig! 
 
Det jag försöker säga är att jag tror att det är väldigt viktigt att hitta en sport som man brinner för, för att sedan kunna prestera i skolan! Det funkar inte att komma hem ligga framför tvn och sedan plugga i två timmar, man behöver komma ut och man behöver göra samt tänka på något annat! För sin egen skull.
 
Jag var på kurs i sudieteknik en gång och där berättade de om hur det egentligen ligger till utan att man är riktigt medveten om det. Dem berättade att de ofta har elever som kommer inkrypandes på sina knä och ber om hjälp för det är så mycket plugg och för att de inte klarar den pressen längre. Då bestämde de sig för att göra en undersökning. Alla elever i en klass skulle ta tiden varje dag i en vecka där det verkligen satte sig ned och pluggade utan att något störde, tex. mobiltelefon och sådana saker. Det visade sig att eleverna i genomsnitt bara satt i 45 min om dagen utanför skolan. Resten av tiden där det var så stressade berodde bara på att de gick och hade skolan i huvudet hela tiden, och det gör ju inte att saker blir gjort snabbt så man blir av med det! Eller hur?
Detta är ett exempel jag ofta tänker på när jag känner att det är tufft! När jag får en uppgift i skolan nuförtiden efter denna föreläsning är att bara få det gjort! Gör arbetet så snabbt det bara går så är det ute ur världen sen.
 
Mitt exempel med att ha en sport som man lägger daglig energi på är just för att man inte ska lägga all den tiden som dessa eleverna gjorde på att tänka på allt kring skolan. Utan att man faktiskt har något där man får känna sig lite fri från allt det arbetet och få koncentrera sig på något annat än bara massa skola. Det är otroligt viktigt för mig. Hade jag inte haft ridsporten så hade jag blivit galen över vart jag skulle tänka på istället de 3 timmarna som jag lägger ute i stallet. När jag kommer hem från stallet är jag väldigt ofta på så gott humör. Jag har fått släppa skoldagen, ägnat mig åt något annat en tag för att sedan kunna gå tillbaka igen och ge skolan 1-2 timmar till!
 
Det är inte jobbigare än vad man gör det till, kom ihåg det! Kämpa på :)

Kommentarer
Elin skriver

Detta hjälpte mig jättemycket! Tack!!!! <3

Svar: varsegod! ingen fara :)
Frida Fransson

Skrivet: 2014-03-28 // 16:32:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0