Tips till er bloggare!

Hm, vad är en läsvärd och bra blogg för mig? För mig är det viktigast att vara ärlig, men inte på ett sätt som folk att känna sig ”träffade”. Jag ser helst att en blogg får människor att mår bra och känna sig motiverade när de sedan lämnar bloggen.

 

Jag, personligen, gillar bloggare som vågar bjuda på sig själva. Som vågar visa olika sidor av sig själv och sitt liv. Som inte bara skriver om allt som ska få folk att tro att deras liv är perfekt hela tiden, utan som vågar dela med sig av saker som också kan vara mindre bra.

 

Jag bestämde mig för att skriva några tips där mina åsikter kommer in! Hoppas att detta ger er lite tips där ute:

  •  Det allra viktigaste, BRA UPPDATERING!  Herregud vad man blir trött på när folk skriver att man ska börja blogga och ta tag i allt, och sen tappar allt direkt igen. Man blir ju bara besviken.  Nej, uppdateringen är det viktigaste av ALLT. 2-4 inlägg om dagen ska det vara!
 
  • Nya fräscha bilder relativt ofta. Jag menar absolut inte att man ska ut varje dag och fota nya saker eller sig själv för att hålla igång en bra blogg, för det fattar ju alla att det är för bra för att vara sant! Men jag tycker inte att man ska använda samma bilder allt för ofta heller. Man får hitta en balans helt enkelt.
 
  • Jag tycker det är viktigt hur man skriver också. Det är väldigt tråkigt om man läser ett inlägg med massor av stavfel till exempel. Det känns som att bloggaren inte ”pallar” lägga ner så mycket tid på sina inlägg, utan bara om det skrivs något så är det bra liksom. Kvalité, det tycker jag är viktigt!
 
  • Live-uppdatering. Det är något som gör att läsarna får en ”inblick” i bloggarens vardag. Det räcker med en bild och en spännande mening. Live-uppdatering är lockande om det handlar om något spännande och intressant. Jag älskar när hästbloggare är väldigt aktiva under meetings och gör live-uppdateringar för att visa hur dom har det och bara skriver kort om sina dagar. Det är därför jag är så aktiv när jag är på meetings, för jag vet att det är något jag vill läsa. Hihi
 
  • Jag vill gärna att det ska vara bra kvalité på bilderna man lägger upp.  Det är väldigt tråkigt med en blogg med suddiga/korniga bilder! Men jag förstår såklart själv att man inte alltid lyckas, det gör inte jag heller! Jag menar bara att man ska lägga en extra tanke kring det.
 
  • Jag gillar att läsa bloggares åsikter om saker. Om viktiga saker men som inte alla skriver om! Man får liksom hitta ett ämne som intresserar folk men sen inrikta sig på något i det ämnet som inte andra bloggare lagt märke till. Det gör bloggen unik!
 
  • Det är viktigt med en bra balans mellan sina inlägg. Det blir jättetråkigt om bloggaren lägger ut superlånga inlägg varje dag, för det är det ingen som orkar läsa. Men det blir inget intressant om bloggaren bara lägger ut bilder och skriver 2 meningar heller. Det är inte roligt om en bloggare bara skriver om sina dagar, som oftast ser lika dana ut, hela tiden. Man vill som läsare ha en uppfattning om bloggarens vardagsliv men det blir tråkigt att bara läsa om det hela tiden utan åsikter och annat. Därför är det enligt mig viktigt att hitta en balans mellan alla möjliga inlägg, korta som långa, så att det fångar läsarnas intresse!

 

Jag tror att de var alla mina tips till er bloggare som jag kan komma på just nu. Jag kommer säkert komma på fler saker direkt när jag publicerat detta, men jag tror ändå att detta är liksom grunderna till en bra och läsvärd blogg.

Det viktigaste en blogg ska vara enligt mig: Uppmuntrande, varierad och unik!

 

Jag är själv inte någon ”proffsbloggare”, men detta är saker jag tänker på när jag går in och läser en blogg och när jag skriver i min egen! Smaken är som baken, delad!

 

 

 


Kommentarer
Anonym skriver

jag tycker din blogg är jättebra men jag skulle vilja ha ännu fler åsiktsinlägg! typ i hästväg mest men även i vardagen :)

Svar: Absolut! Kom mer än gärna med förslag :)
Frida Fransson

Skrivet: 2014-03-13 // 09:43:48
Anonym skriver

vad är det för märke på det pannbandet som pee wee har?

Svar: Jag ska kolla upp det! :)
Frida Fransson

Skrivet: 2014-03-13 // 09:44:12
Anonym skriver

Hej Frida!
Läser ofta din blogg och jag håller verkligen med dig om att man vill läsa både när det går upp och ner i livet eller i tävlingssammanhang. Jag tycker det är urdåligt med personer som bara skriver om tävlingar som det går bra på och de som det går dåligt på kommenterar de inte alls. Vågar man inte erkänna att det går dåligt? Jag tycker du gör det jättebra, för du erkänner när det går dåligt på en tävling t.ex. Det är ju så det är. Det går upp och ner för alla, vore väl konstigt annars.
Kram

Svar: Jag håller med dig! Det är dåligt om man inte vågar erkänna om något gott dåligt. Det är inte bara en själv som lär sig av det, även andra. Jag tycker det är viktigt att visa för folk att det går dåligt för alla någon gång och att man inte ska behöva skämmas över det! :) kram
Frida Fransson

Skrivet: 2014-03-14 // 16:25:44
novellthea.blogg.se skriver

tack för tipsen!

Svar: ingen fara :)
Frida Fransson

Skrivet: 2014-03-15 // 19:39:59
Blogg/Hemsida: http://novellthea.blogg.se/
rememberthiis.blogg.se skriver

Bra tips :)

Svar: jadå! tack :)
Frida Fransson

Skrivet: 2014-03-15 // 19:41:16
Blogg/Hemsida: http://rememberthiis.blogg.se/
Lina skriver

Så bra tips!

Svar: tack :)
Frida Fransson

Skrivet: 2014-03-15 // 19:55:15
Blogg/Hemsida: http://systerkatt.blogg.se/
Ida skriver

Bra saker! :)

Svar: visst är det :)
Frida Fransson

Skrivet: 2014-03-15 // 20:01:59
Blogg/Hemsida: http://idaasta.blogg.se
Mirjam Wallmark skriver

Bra tips!

kram

Svar: tack så mycket :)
Frida Fransson

Skrivet: 2014-03-15 // 20:14:38
Blogg/Hemsida: http://mirjamwallmark.blogg.se/
frida skriver

bra tips! och så himla snygg är du!

Svar: tack! :)
Frida Fransson

Skrivet: 2014-03-15 // 20:57:09
Blogg/Hemsida: http://fridaemj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0