Inte fota på en månad!

På hela augusti månad ska det inte tas ett enda kort på mig och Pee Wee när jag rider henne. Detta gör vi för mitt eget bästa.
 
Så fort någon kan ta bilder på sig och sin häst så tar man den chansen, speciellt när man rider. Vi har valt nu att inte fota på en hel månad för mitt tänkandes skull.
Man kan utan att tänka på det bli så fokuserad på att man vill ha en bra bild så att det kan bli störa i ridningen. Det är inte så att jag säger att jag känner att jag blir påverkad men för skojs skull ska vi se om det stämmer.
Egentligen är det ju filma man ska göra varje pass.
 
Det kluriga med att ta bilder är att även om hästen går superbra och är otroligt fina och får 75-80% på tävling så finns det de hästar som inte blir bra på bild i alla fall. Sen finns det de hästar som inte är något speciellt att titta på men ser så otroligt fina och underbara ut på bild.
Dessa bilder kan göra så att man får en annorlunda bild i huvudet på sig och sin häst än hur det egentligen ser ut. Om man har det superfina hästen utan att det fastnar på bild så får oftast ryttaren en sämre bild av sig själv och sin häst.
Den som motsatta hästen påverkas också. Bilderna säger att hästen är otrolig men när man sedan te.x filmar den så visas annat.
 
Det jag vill säga är att man ska filma mer när man rider för att utvecklas bättre. Bilder är "ögonblicksbilder" och de kan luras. Om man filmar ser man helheten, det man är bra på och det man behöver träna mer på!
 
Det vi ska testa med mig denna månaden är att se hur jag påverkas, om jag påverkas. Vi ska inte fota något alls utan vi ska bara filma mina träningar för att jag ska få en bättre bild av mig och Pee Wee.
Så denna månaden är helt enkelt ett litet test på hur jag utvecklas bäst genom att se, bilder eller film?
 
Vad tror och tycker ni? Har ni lagt märke till detta och tror ni att det stämmer? Hur utvecklas du bäst, genom bilder eller film? Varför?
Utvärdering i slutet av månaden kommer!

Kommentarer
Irma skriver

Håller med!! Jag kan lätt säga att jag blir påverkad av att jag tar med kameran till stallet och ber någon knäppa kort ett dressyrpass som kag sen ska lägga upp på bloggen. Jag blir så himla fixerad på att det ska vara häftiga och glashus bilder, och spänner upp formen kanske lite högre än vad som egentligen var meningen det passet, och har kommit på mej själv att tänka att, den långsidan gör kag en travökning på för då blir bilden bäst!
Haha, alltså whaaaaat? Det är ju helt fel tänk och nu har kag haft "fotoförbud" ett tag ;)

Svar: Det är precis det jag menar! Tycker du att ditt "fotoförbud" har funkat? :)
Frida Fransson

Skrivet: 2013-08-07 // 22:15:57
Blogg/Hemsida: http://Topponys.blogg.se
Irma skriver

Alltså iphone autocorrect .... Menade såklart vackra bilder inte glashus...

Skrivet: 2013-08-07 // 22:17:11
Blogg/Hemsida: http://Topponys.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0