Hur lägger jag upp mina vardagliga ridpass?

När jag börjar börjar mina ridpass får jag först skritta i ca 10 minuter till ridhuset och då anser jag att hästen redan är lite uppvärmd i kroppen, fast oftast ser jag inte dessa tio minuterna som att skritta fram så när jag kommer till ridhuset skrittar jag fram 5-7 min till. Det bror väldigt mycket på vädret och tiden!
Är det sommar och jättevarmt räcker det med dessa tio minuter till ridbanorna men som nu på vintern är det superviktigt att hästarna blir lite varma i kroppen innan dom arbetas, så på vintern skrittar jag alltså fram en längre tid.
Bild från när jag skrittar fram Pee Wee
Efter jag gjort det börjar jag trava henne i lång och lagom låg form för att hon ska få sträcka på ryggen och komma igång lite och helt enkelt jogga fram för att bli ännu varmare i kroppen innan arbete.
Jag försöker att inte rida så mycket på fyrkantsspåret då jag inte tycker att det gör någon nytta utan jag gör alltid lite tempoväxlingar och rider på böjt spår som tex. volter eller serpentiner. Jag tycker att det böjda spåret mjukar upp hästen mer än om man bara travar längs fyrkantsspåret och ger hästen en bättre förberedelse inför kommande arbete. Detta gör jag i cirka 10-13 min.
Bild från när jag travar fram
När jag gjort det brukar jag ta en liten paus och ta av ländtäcke och jackor m.m och sedan kortar jag upp tyglarna lite mer och går in på stora volten och gör tempoväxlingar för att se om jag har henne med mig och få igång bakbenen lite. Efter det fattar jag galopp och gasar först på lite för att hon ska tänka framåt och galoppera på och få upp tempot lite. Jag galopperar inte fram så länge.
galopperar fram
Efter det samlar jag upp tyglarna och börjar jobba tempoväxlingar även i galopp, jag jobbar mer tempoväxlingar i galoppen än traven då vi behöver lägga ner mer energi på att stärka Pee Wee i galoppen.
När jag gjort det och det känns bra i galoppen så brukar jag ta en paus så hon får pusta. När jag sätter igång igen brukar jag direkt jobba med galoppen i olika rörelser eftersom det är Pee Wees svåraste gångart och om den blir fin så är även traven fin sen när man bryter av för då är hon så lösgjord.
Det bror också på om jag ska jobba galoppen eller traven just den dagen, för oftast så väljer jag bara en av dom två gångarterna och jobbar bara pyttelite i den jag inte väljer.
Ett ridpass är i genomsnitt i 45 min, ibland mindre och ibland mer!
 
Hoppas att ni fick svar på det ni ville och att jag fock med allt, annars är det bara att fråga!

Kommentarer
Ebba skriver

Hej, fin blogg :)
Kolla gärna in på min nya blogg - http://ebbabrink.blogg.se

Skrivet: 2013-03-20 // 14:59:26
Blogg/Hemsida: http://ebbabrink.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0