Vad jag gillar/inte gillar för utrustning till häst och ryttare!

Jag har svårt för att säga saker jag inte gillar med ryttares/hästars utrustning då jag vet att det säkert kommer att vara någon som kommer att ogilla mina åsikter om vad man inte ska ha enligt mig. Utrustning till häst och ryttare har av någon konstig anledning blivit ett känsligt disskutionsämne. Därför väljer jag bara att skriva de saker jag gillar och är svag för!

 

Jag utgår från både tävlings och vardags utrustning när jag skriver om både ryttares och hästars utrustning. Jag har inte så mycket kunskap om inverkan av olika slags utrustningar o.s.v. så därför väljer jag att säga det jag gillar utseendemässigt.

 

Hos hästen:

 

När det kommer till färg på utrustning så gillar jag det klassiska, svart! Svart passar till allt och till alla hästar! Jag är personligen svag för lackade saker. Jag älskar till exempel stövlar med lackade vader och/eller lackade nosgrimmor. Men inte mer än så, för det blir för mycket! Den perfekta näsgrimman är svart och bred med lack på. Jag hade så gärna velat ha det på Pee Wee men det är svårt att hitta till hennes lilla huvud. I pannbands väg så gillar jag när det bara är en rad med skinande Swarovskistenar, det är perfekt! Det ska inte vara för mycket med två eller 3 raders pannband, utan även här gillar jag det klassiska. Sadeln ska inte vara så utstickande, den ska bra smälta in. (Det finns väl inte så många olika sätt en sadel kan se ut på? haha) När det sen kommer till bett så har jag inte mycket att säga. Jag är inte insatt i det alls! Jag har ett 100% vanligt 3-delat bett på Pee Wee eftersom jag inte har kunskap om något annat. När det kommer till färger på schabrak och lindor så är det lite olika. När det kommer till ponnys så kan jag tycka att det är lite gulligt/fräckt med en utåt stickande färg, men jag tycker att det verkar lite mer seriöst med stilrenafärger som man matchar ihop med andra stilrena färger. Just nu är det ju inne med att matcha ihop allt som egentligen inte matchar med varandra alls, jag kan tycka att det är lite charmigt samtidigt som jag kan tycka att det rent ut sagt är gräsligt! Jag tycker att man ska hitta en bra balans där som ponnyryttare. Men har man storhäst, så tycker jag inte att man ska ha schabrak eller lindor mes massa olika färger på! När man kommer upp på storhäst tycker jag att det är stilrent som gäller, annars ser de bra töntigt ut.

 

Hos ryttaren:

 

Hos ryttaren gillar jag fortfarande det klassiska svarta när det kommer till hjälm och stövlar. I vardagen har jag min brungröna uvex hjälm som jag verkligen älskar! Den är snygg och den är jättebekväm och luftar mer än en vanlig. Men jag tycker däremot inte att uvex hjälmen passar på tävling. Där ska det vara en svart hjälm och tycker man att det är tråkigt så kan man sätta på en assecoar, men i grund och botten ska den vara svart. När det kommer till klädsel av ryttaren så har jag inte mycket att säga. Man har sin egna stil och klär sig efter den! När det kommer till stövlar så är jag svag för lackade vader, som sagt. På det ska det vara en dragkedja framtill och sen har du den perfekta stöveln enligt mig! Det ska inte vara så mycket bling hit och dit, det blir för mycket! När det sen kommer till handskar så ska de inte sticka ut alls! De ska ha en färg utan bling eller glitter och glamour o.s.v. För handskar gäller bara stilrent!

 

Jag har nu utgått från mina egna synpunkter precis som det var önskemål om!! Så don’t blame me om inte mina åsikter passade gott folk. 


Kommentarer
Anonym skriver

Taaaaack för detta inlägg! :) vad tycker du om dressyrtränset på hööks som heter aurora? :)

Svar: Jag tycker att det är superfint verkligen!! :)
Frida Fransson

Skrivet: 2014-02-19 // 20:33:03
Frida skriver

Jättesnyggt med orange till fuxar tycker jag!

Svar: tycker jag också! :)
Frida Fransson

Skrivet: 2014-02-19 // 21:48:25
Blogg/Hemsida: http://fridaemj.blogg.se
Tommy skriver

ok spännande :)

Skrivet: 2014-02-19 // 21:50:10
Blogg/Hemsida: http://tomatens.blogg.se/
my skriver

Snyggt matchat! :D

Svar: Tack så mycket! :)
Frida Fransson

Skrivet: 2014-02-19 // 21:50:39
Blogg/Hemsida: http://monkiapa.blogg.se/
Isabelle Johansson skriver

du är en jätte bra bloggare!

Svar: Tack, vad glad jag blir! :)
Frida Fransson

Skrivet: 2014-02-19 // 21:53:39
Blogg/Hemsida: http://iisabellej.blogg.se
Jenny skriver

Oh vilken otroligt fin bild!

Svar: tack! :)
Frida Fransson

Skrivet: 2014-02-19 // 21:57:40
Blogg/Hemsida: http://narkeryttarna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0