En typisk dag för mig i vardagen!

Jag har fått kommentarer om att jag ska skriva om hur en vanlig dag ser ut för mig och skriva om hur jag gör för att hinna med allt.

 

En vanlig dag för mig stiger jag upp klockan 6, börjar skolan kl 8 och slutar 15.00 jag är hemma lite senare än halv 4 och är i stallet kvart över 4 halv 5. Jag är i stallet i ca 3 timmar. Jag börjar med skötslen som tar lite mindre än en timme. På den tiden mockar jag, sätter hö och bytar vatten. Efter det gör jag vid Pee Wee för ett dressyrpass och rider henne max 60 min med uppvärmning o.s.v. Efter det gör jag vid Pee Wee för ”läggdags” och är hemma igen vid halv 8. Det första jag gör när jag kommer hem är att duscha och efter det är det dags att äta. Jag är klar med allt det vid halv 9. Vid denna tiden är jag väldigt trött! Jag har gått i skolan, fixat allt till hästen och ridit. Men jag kan inte ta det lugnt eller hitta på något annat utan jag måste direkt sätta mig ner och plugga. Det kan vara allt från läxor, redovisningar, inlämningar och skriftliga prov. Jag försöker sätta en maxgräns vid 10 där det får vara nog, men det är svårt att sluta eller så vill jag sitta och skriva inlägg till bloggen. Så det gör jag till typ halv 11. Sen går jag runt och fixar lite och gör sedan vid mig och ligger i sängen vid 11. Sen brukar jag kolla på mobilen sista gången vid kvart över 11-halv 12. Det här är en vanlig dag för mig, ett riktigt bra exempel.

 

Hur gör jag då för att hinna med allt annat? Jo jag planerar, varenda minut. Jag måste säga att jag är proffs på att planera! Mina söndagar, till exempel, består bara av plugg, städning och att rida Pee Wee. Söndagar och måndagar brukar vara de dagarna jag försöker jobba undan massa arbeten i skolan. Men oftast försvinner inte allt skolarbete ut världen bara på de två dagarna. I veckan får vi läxor och inlämningar till dagen efter eller två dagar senare som vi fått uppgiften. Och det är det jag gör på min en och en halv timme på kvällen mellan halv 9 och 10. Den tiden man egentligen är super trött på och bara vill sätta sig ner och ta det lugnt för en stund. Jag älskar att rida och jag älskar att gå i stallet och fixa, så det är därför jag kan få det att gå runt! Jag är väldigt självständig av mig och kräver inte mycket hjälp av andra i varken stallet eller när det kommer till att plugga sent på kvällen. Jag behöver inte ha någon som följer med mig i stallet, för jag klarar mig själv. Jag behöver inte ha någon som tjatar på mig om att göra mina läxor eller plugga till mina prov, för jag förstår det själv, att den enda tiden jag har till att plugga är den 1 och en halv timme på kvällen. Jag klagar inte, för jag älskar det jag gör, och jag älskar att få vara själv någon gång, och jag älskar att få ha stallet där man får frisk luft och får tänka på något helt annat än skola och verkligheten. Bara få träna och lära sig andra saker än allt i skolan.

 

Mina fredagar nuförtiden brukar också bestå av plugg. Men jag brukar försöka få fredagen eller lördagen fri till att umgås med vänner och nära och kära. Men det är efter jag har tagit hand om min häst. Och tyvärr måste de "roliga sakerna" komma efter jag pluggat allt jag måste till skolan veckan därpå. För hamnar jag efter eller prioriterar fel så får jag inte nästa vecka till att rulla på, och inte veckan efter det, och inte veckan efter det o.s.v. Som hästtjej tror jag verkligen att man får lära sig att prioritera, vara självständig och framförallt att ta ansvar. Vi har ett stort ansvar för att lära oss alla dessa saker och vi har faktiskt ansvaret för en häst. Vi har faktiskt valt att ha ansvaret för ett djurliv, och enligt mig, är det ett av det bästa som finns! Finns det någon bättre än sin egna häst? Nej aldrig.

 

Mitt tips är alltså att lära sig alla dessa saker som kommer att gynna dig senare. Att kunna planera och prioritera är ett av det viktigaste som finns. Gör det själv helst. Du kommer göra fel någon gång. Du kommer hamna efter i planeringen, du kommer att välja att göra fel saker, men det är så vi lär oss. Eller hur? Vi lär oss genom våra misstag vi gör då och då, stora som små.

 

Jag kände att detta blev ett lite "halv djupt inlägg” men jag vill att alla ska läsa och tänka på det. Det är så här det är för mig och för nästan alla hästtjejer där ute, detta är våra liv och vi ÄLSKAR det!

 

Kämpa på där ute! :)

 

Kommentarer
Anonym skriver

Åhh va kul och bra inlägg! Läser din blogg VARJE dag och det var jag som fråga om du kunde skriva om en vanlig dag för dig! :) superkul att läsa och det som är så roligt är att en helt vanlig dag för mig ser i princip likadan ut! Väldigt inspirerande att läsa! Om du har tid någon gång hade det även varit kul att läsa om din klädstil, vad du gillar för kläder och var du brukar köpa kläder, märken och sådant :) vanliga kläder då, eller hästkläder :) Men bara om du har tid! :)

Svar: åh vad roligt att höra! Absolut ska jag fixa det när jag har tiden, tror det blir nästa vecka någon gång då :)
Frida Fransson

Skrivet: 2014-01-20 // 21:55:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0