Svar på fråga!

Fråga: vad gjorde du för övningar för att hon skulle bli mjuk? :)
 

Svar: Just det ridpasset gjorde jag mest tempoväxlingar och ändrade steglängd. Hon fick liksom helt plötsligt ta 3 stora galoppsprång mitt i rörelsen och sedan direkt återgå till arbetet igen. Det viktiga här är att man inte får stressa. Ändrar du på något när du låter hästen ta de få stegen i ett annat tempo eller i en annan steglängd är det lätt att man blir lite stressande med skänklen och tänker " ja kom igen nu. Snabbt, du har 3 språng på dig." Det jag fokuserade mycket på var att göra de övergångarna mjuka och få henne att verkligen trivas med det. Om man bara sitter och samlar hela tiden eller inte bytar rörelse o.s.v blir det lätt att hästen blir uttråkad. Därför är det väldigt bra att bara bryta för att göra en sådan sak. 
Rörelsemässigt gjorde jag volter, öppnor och slutor i galopp längs långsidorna. Även där mycket tempoväxling!
 
Tips till er från mig! :) ha en fortsatt bra kväll
Bild från en tävling i somras
 

Kommentarer
Anonym skriver

har också en fråga! :) hur är du i skolan? är du typ "populär" eller mittemellan? pratar du mkt eller är du mer den tysta ? :)

Skrivet: 2014-01-23 // 14:23:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0